Txt About Acerca de Juan Balaguer

Familiar Images

Text written by Guido Garaycochea, curator of Expressiones Cultural Center, for the solo exhibition "Familiar Images" in november 2014.


Juan’s work is often about telling a story or creating a metaphor characterized by the use of everyday imagery in an atmosphere of a universal  middle class mentality in which recognition plays an important role. By  taking his own daily life as subject matter, while commenting on the everyday aesthetics of Argentinian middle class values, he creates recognizable elements, an unprecedented situation in which the viewer is confronted with the conditioning of his own perception and has to reconsider his biased position. His works demonstrate how life extends beyond its own subjective limits and often tells a story about the affects of global culture.
 
His work urges us to renegotiate painting as being part of a reactive or, at times,  commenting on oppressing themes in our contemporary society. With the use of appropriated materials, which are borrowed from a day-to-day context, he focuses on the idea of "private space" and more specifically, on spaces where intimacy is a  given moment; the private space becomes the privately owned space; space that is his subject matter.

Imagenes familiares

Texto de Guido Garaycochea, curador de la muestra Imágenes Familiares, en el Centro Cultural Expresiones, New London, EE.UU.
El trabajo de Juan es a menudola narración de una historia o la creación de una metáfora que se caracteriza por el uso de imágenes cotidianas en una atmósfera de clase media universal en la que el reconocimiento juega un papel importante. Al tomar su propia vida diaria como materia, al comentar sobre la estética cotidiana de los valores de la clase media argentina, crea elementos reconocibles, una situación sin precedentes en la que el espectador se enfrenta con el condicionamiento de su propia percepción y se ve inducido a reconsiderar su posición sesgada. Sus trabajos demuestran cómo la vida se extiende más allá de sus propios límites subjetivos y a menudo cuenta una historia acerca de los efectos de la cultura global.
 
Su obra nos insta a negociar la pintura como parte de un reactivo o, a veces, a comentar sobre la opresión en nuestra sociedad contemporánea. Con el uso de materiales apropiados, desde un contexto del día a día, él se centra en la idea de "espacio privado" y, más específicamente, en espacios donde la intimidad es un momento dado; el espacio privado se convierte en el espacio de propiedad privada; y espacio es el tema de su obra.